Tag med toget og gør transporten til en del af rejseoplevelsen!

torsdag, d. 2. juli 2020 - kl. 19:00

Af DBK medlem Erik Pontoppidan: I dag er togrejser ved at blive moderne igen, takket være klimaændringerne. Men op til midten af 70-erne var toget det altdominerende transportmiddel i vores del af verden, når man skulle på langfart. Hvis ikke man ligefrem skulle til fremmede kontinenter, så brugte langt de fleste europæere jernbanen, når de skulle til udlandet. Luftfart før 1960 var forbeholdt eliten, for selv korte flyveture var dengang næsten ubetalelige for flertallet. Som syvårig var det min store drøm at blive lokomotivfører. Det blev dog ved tanken, men jeg har fået udlevet en del af min fascination af jernbaner på utallige, lange togrejser. Når man kører med tog, får man sjælen med. Og i modsætning til bus- eller flyrejser kan man bevæge sig rundt, som man har lyst, snakke med sine medpassagerer, kigge ud af vinduet eller læse. Foredraget vil vare cirka 1 time, og jeg vil blandt andet fortælle om 4 af mine meget lange togrejser Fra Københavns Hovedbanegård til Indien: I foråret 1969 rejste jeg med tog fra København gennem Østeuropa til Istanbul og videre gennem Tyrkiet, Iran, Afghanistan og Pakistan til Nepals grænse i Indien. Langt det meste af rejsen foregik med tog, men enkelte steder måtte jeg tage med den lokale bus. I Afghanistan er der f.eks.ingen jernbaner. Med den Transsibiriske Jernbane fra Moskva til Beijing: I efteråret 2006 rejste jeg sammen med nogle venner fra De Berejstes Klub med den transsibiriske og transmongolske jernbane fra Moskva til Beijing. Undervejs hoppede vi af toget i I Irkutsk i Sibirien og boede en uges tid på en lille ø i Bajkalsøen. Og i Mongoliet stod vi af i hovedstaden Ulan Bator og kørte rundt i landet en uges tid, blandt andet i Gobi-ørkenen. Med ”Himmeltoget” fra Beijing til Tibets hovedstad Lhasa: Tre år år senere, i efteråret 2009, besluttede vi at forlænge togrejsen med ”Himmeltoget” fra Beijing til Tibets hovedstad Lhasa. Jernbanen gennem Tibet blev indviet i 2006 og er en teknologisk præstation, ingen troede ville være muligt. Det er verdens højest beliggende jernbane (20 kilometer er over 5.000 meter), der er kunstig ilt i vognene, og 550 kilometer af sporene løber hen over områder med permafrost. Med Indian-Pacific Railway fra Perth til Sydney: I december 2015 rejste jeg med Indian-Pacific Railway fra Perth til Sydney i Australien Jernbanen er 4.352 kilometer lang, og turen kan i dag køres på cirka 3 døgn uden skift undervejs. Det blev en luksustur ud over alle grænser til en pris, som kun kan forsvares med, at det er en ”once in a lifetime” – oplevelse!